عکسهایی که جهان را متحول کردند-دو


قتل عام ارامنه

امپراطوري عثماني 1915

لندن، 6 اكتبر
سفير سابق انگليس در ايالات متحده، ويسكاونت برايس، امروز در مجلس اعيان گفت كه اطلاعات دريافتي او از گوشه و كنار نشان مي داد رقم 800000 نفر كشته شدگان ارمني از ماه مه تاكنون كاملا رقم قابل قبولي مي باشد. وي اعلام داشت تقريبا تمامي مردم اين كشور از ميان رفته اند و او تصور نمي كند در طول تاريخ تا به حال چنين "جنايت مهيب با اين دامنه گسترده" صورت گرفته باشد. نيويورك تايمز، 7 اكتبر1915


امپراتوری عثمانی یکی از دول مهم درگیر در جنگ اول جهانی بود و از آنجایی که جبهه ی کشورهای متحد در آغاز جنگ پیروزی های متعددی را به دست آورده بود، دولت انگلیس یکی از راه های نبرد با عثمانی را در تحریک قومیت های مختلف و پراکنده در این امپراتوری یافت و به این ترتیب اقدام به گسیل افراد و جاسوسهای کارکشته ای مانند لارنتس و دنسترویل به منطقه کرد.

لارنتس به تحریک امیران اعراب و دنسترویل نیز در مقطعی به تحریک ارامنه پرداخت. بر اثر این تحریکات به تدریج ارامنه با دولت عثمانی درگیر جنگ شدند که بر اثر این جنگها تلفات زیادی به ارامنه وارد شد و این امر باعث هجوم ارامنه به داخل خاک ایران شد. به این ترتیب مناطق وسیعی از آذزبایجان مانند خوی ، میانه و ارومیه صحنه نبرد میان این دو نیرو گردید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر