ترور جان اف كندي 22 نوامبر1963، دالاس، تگزاس


در ساعت12:30 هنگاميكه اتومبيل رئيس جمهور در خيابان هاي شهر دالاس از ايالت تگزاس در حركت بود جان اف كندي در حال دست تكان دادن براي جمعيتي بود كه حتي دراين سنگرجنوبي كشوركه نسبت به سياستهاي آزادي خواهانه وي عناد مي ورزيد، در انتظار ديدن زوج باشكوه رئيس جمهور بودند. در اين زمان بود كه صداي شليك گلوله در ديلي پلازا طنين انداخت و او در اتومبيل خود جان باخت.با وجود گذشت چند دهه از مرگ جان اف کندی هنوز هم به درستی معلوم نیست که وی برای چه و از طرف کدام سازمان یا کشور به قتل رسید ، گاهی ترور وی را به موساد، سیا و گاهی هم به ک.گ.ب نسبت می دهند و گاهی انجام این عمل را به گردن فیدل کاسترو رهبر کوبا انداخته اند . اما به دلیل اینکه شخص کندی به علت ویژگیهای شخصی اش بسیار محبوب بود و جریان زخمی شدن وی در جنگ جهانی دوم از او یک قهرمان ملی ساخته بود، هنوز هم بحث در مورد ناگفته های قتل وی به گرمی ادامه دارد.
قاتل وی که " لی هاروی اسوالد"نام داشت مدتهای مدیدی در اتحاد جماهیر شوروی به سر برده بود به همین علت شماری از صاحب نظران اعتقاد به جاسوس بودن اسوالد دارند و ترور کندی را کار روسها می دانند .اما ماجرای روابط عاشقانه اسوالد با یکی از زنانی که در سفارت کوبا کار می کرد نیز این تئوری را که ممکن است کوبایی ها در این ترور دست داشتند را تقویت می کند.
اما آنچه روشن است این است که اسناد و مدارک این واقعه ی تاثیر گذار در تاریخ معاصر ایالات متحده آمریکا را باید در سالهای بعد و زمانی خواند که افشای آنها دیگر منافع مسببان قتل کندی را تهدید نکند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر