چه گوارا

6 مارس 1960، هاوانا، کوبا

عکاس: آلبرتو کوردا

فیدل کاسترو در حال سخنرانی در یک مراسم یادبود دیده می شود. اعضای رهبری کوبا در سالن سخنرانی حضور دارند که در میان آنان، رییس بانک ملی و وزیر آینده صنایع این کشور، چه گوارا، مشاهده می شود. آلبرتو کوردا در این مراسم برای روزنامه رولوشن عکاسی می کرد. این تصویراتفاقا یکی از معروف ترین عکسهای سیاسی قرن بیستم به شمار می رود.

پزشک آرژانتيني که در سال 1954 در مکزيک به کاسترو پيوست و يکي از رهبران انقلاب کوبا بود (1959-1956). در 1965 کوبا را ترک کرد تا به نيروهای چريکي در بوليوي بپيوندد و همانجا در اکتبر 1967 کشته شد.

چه دانشجوي پزشکي در آرژانتين بود اما روزي بادوستش تصميم گرفت سفري با موتور سيکلت در آمريکاي لاتين داشته باشد. اين سفر سخت و طولاني در سال 1951 آغاز شد و سرانجام منجر به آن شد که در کنار فیدل کاسترو خود را بیابد تا در کنار وی بتواند کشور کوبا را از دیکتاتوری "باتستا "نجات دهد. چه مدتی نیز به عنوان وزیر کار در کابینه انقلابی فیدل کاسترو مشغول به کار شد. هنوز هم خاطرات کار کردن وی در کنار مردم عادی در مزارع نیشکر در ذهن بسیاری از دوستداران وی باقی مانده است.اما مدتی بعد وی از این پست کناره گرفت و در نامه ای مشهور اعلام داشت که حاضر است در کنار تمامی مبارزین ضد امپریالیسم در تمامی جهان بجنگد و به دنبال آن به بولیوی رفت تا درکنار مردم آن کشور مبارزات خود را ادامه دهد ، اما در همانجا در یک حادثه بمب گذاری کشته شد سالها بعد استخوان هایش را تحویل دوست وهمدم دیرینش "فیدل کاسترو" دادند.

وی عقیده داشت که اتحاد جماهیر شوروی نیز همگام با آمریکا مشغول چپاول و استعمار کشورهای جنوب و بهره کشی از آنهاست و تنها راه مبارزه با استعمار را مبارزه مستقیم با آن درتمامی ابعاد می دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر